Apr 18, 2021 Szkolnictwo

Czy podręczniki są dobrze skonstruowane dla każdego?

Odpowiedź na pytanie “Czy podręczniki są dobrze skonstruowane dla każdego?”, to rzecz jasna odpowiedź dość złożona. Mowa tu dokładnie o tym, że ludzie różnią się jeśli chodzi o przyswajalność wiedzy opisanej słownie. Dla jednego dana definicja encyklopedyczna jest klarowną, a dla drugiego to słownictwo naukowe to groch z fasolą. Tak to zazwyczaj wygląda i dlatego twórcy tych lepszych podręczników starają się w definicjach używać słownictwa potocznego, po to by definicje stały się tymi łatwiejszymi w zrozumieniu i to nawet w przypadku dość słabego ucznia lub studenta. Tę ewolucję konstrukcji podręczników zawdzięczamy ich twórcom, którzy je modyfikują niemal z roku na rok, po to by nauczanie było wydajniejszym.

Czy ewolucja podręczników musi trwać nadal?

Ewolucja, czyli to zmienianie się treści w podręcznikach musi trwać nadal, bo poprawianie statystyk się liczy, czyli definicje muszą być bardziej pełnymi tego potocznego słownictwa. Rzecz jasna nie chodzi tu jedynie o to by typowi uczniowie lepiej przyswajali konkretne definicje, ale też i o to, że na rynku jest wiele podręczników do matematyki dla drugiej klasy szkoły podstawowej. Nauczyciele jeśli chodzi o wybranie tego konkretnego często sugerują się wyłącznie wydawnictwem lub podręczniki przechodzą z klasy do klasy, czyli uczniowie odkupują używane egzemplarze od kolegów starszych o rok. Niektórzy nauczyciele także stawiają na opinie o podręcznikach, które krążą w internecie, czyli wybierają jeden konkretny z najciekawszą opinią i dlatego też wtedy całe klasy, czyli jeden konkretny rocznik kupuje jeden typ podręcznika w danej szkole i to czasami przez nauczyciela, który zbiera pieniądze od uczniów na ten konkretny cel. Tak to zazwyczaj bywa, choć uczniowie mogą też kupić ten wymagany podręcznik na własną rękę.

Inne istotne prawdy.

Podręczniki muszą być też tanimi, czyli nie mogą mieć jakiejś drogiej okładki, bo to wiele komplikuje. Bardzo wiele znaczy też i to, że dostępność takiego akuratnego podręcznika musi być znaczną. Czynniki tego rodzaju też są bardzo ważnymi, bo jeśli dany podręcznik ma zrozumiałe definicje, czyli napisane tym prostym słownictwem, wysoką cenę, a jego dostępność jest średnią, to zapewne taka książka nie odniesie sukcesu. Mowa tu też o tym, że wielu rodziców uczniów nie ma pieniędzy na drogie podręczniki i dlatego nauczyciele muszą szukać tych dostatecznie tanich opcji, a nauczyciele nie wybierają drogich podręczników bez konkretnego powodu. Prawda ta też jest ważną, bo konstrukcja podręcznika zaliczana do tych bardzo dobrych musi być też powiązana z przystępną ceną i znaczną dostępnością. Tak będzie chyba jeszcze przez długie lata.